נבואה משיחית

כשאתם מספרים על האמונה עם איזה תגובות אתם מתמודדים?

קושייה חמורה בעיני רבים בישראל הוא איך ישוע יכול להיות לא רק משיח אלא גם בן אלוהים. ליהודים יש ציפייה לביאת משיח. לא קשה לקבל שאולי ישוע הוא המשיח אבל, בן אלוהים? זה קשה יותר לקבל. כשמוסיפים לזה שהוא נולד מבתולה ואז נהרג (נצלב) וקם לתחייה זה הופך את כל הקטע של אמונה בישוע לבדיחה די מצחיקה למי שלא מכיר את הכתוב בעניין בתנ״ך. ואז באה השאלה, ״אתה באמת מאמין בזה?״

במסר זה נלמד על נבואה שמעידה לנו על כך ומנבאת שהמשיח ייוולד מבתולה ושהוא יהיה המשיח והוא יהיה עם עמו, ״עמנו-אל״. ניתן רקע היסטורי לפני שנפנה לישעיה ז׳. השנה הייתה 734 לפנה״ס. באותה תקופה הממלכה התחלקה לשניים: ממלכת יהודה וממלכת ישראל.

מלך יהודה היה אחז בן יותם בן עוזיהו, אשר עשה את הרע בעיני אלוהים והקריב את בניו לאלילים (דברי הימים ב׳ כ״ח 3). באותה עת, מלך ישראל היה פקח בן רמליהו ורצין מלך ארם (סוריה). גם עליהם כתוב שהם לא היו יותר טובים ממנו.

באותה עת היה מלך אשור(עיראק) במהלך מסע כיבושים ורצה לכבוש את מצרים וכדי להגיע במטרה זאת הוא ייאלץ לכבוש את סוריה, ישראל, ויהודה בדרך. דבר אשר הלחיץ את מלך ארם ומלך ישראל ומה שהם רצו לעשות כדי להתמודד אם מלך אשור זה לאחד כוחות שלושתם ולהתכונן למתקפה של מלך אשור. אך מלך יהודה אחז סירב להיכנס לברית ההגנה והלך למלך אשור ושילם לו כסף כדי שיגן עליו מפני מלך ישראל וארם בעצם קנה פרוטקשיין (מלכים ט״ז 7–8).

בתגובה לזה, מלך ארם וישראל כרתו ביניהם ברית שמטרתה היא להרוג את מלך יהודה והמליך מלך מטעמם כדי שיכול להצטרף לברית ההגנה שלהם נגד מלך אשור החזק. וכך קרה. מלך ארם וישראל כבשו את רוב ממלכת יהודה והם נתקעו בעיר העתיקה שהייתה מבוצרת היטב ובעצם עשו מצור עליהם. (דברי הימים ב׳ כ״ו 9–15).

וכאן נכנס לתמונה ישעיה שהולך לאחז. אלוהים אומר לו לקחת איתו את בנו, שאר-ישוב (ישעיה ז׳). שזה גם מראה ומעיד לנו על כך לפי השם של בנו של ישעיה ששארית מהעם תשוב בעצם גם למרות כל החטא הזה שהיה בממלכת יהודה. למרות כך שהם לא שמעו ולא סמכו על אלוהים עדיין הם קיבלו את הרחמים וזכו לשוב לאלוהים. עוד נקודה מעניינת שמראה לנו עד כמה אלוהים נאמן להבטחותיו היא שאלוהים לא הרג את אחז שהיה מלך רע ועבד אלילים בגלל שאחז היה חלק מהשושלת של ישוע.

ישעיה פוגש את המלך אחז בתעלות מים (ישעיה ז׳ 3) כנראה בזמן שהוא מסתכל על האויבים שלו שמחוץ לחומות ובזמן שהוא בודק כמה אספקה של מים יש לו. ישעיה רואה את אחז בזמן שהוא בודק את המקורות הארציים. בישעיה ז׳ 4 ישעיה אומר לאחז ״השמר והשקט״, כלומר תסמוך על אלוהים ואל תפחד. ישעיה ממשיך להגיד לאחז, ״כזנבות האודים העשנים״ וזה אומר בעצם שמלך ארם וישראל הם כזנבות שורפים כאנשים שאיבדו את כוחם. כאן אחז נמצא במבחן אמונה כאשר האויבים שלו ממש נמצאים על החומות שלו וכבר כבשו את רוב השטח שלו. הנה ישעיה בא ואומר לו לסמוך על אלוהים ושאין שום כוח לאויבים האלה שמאיימים התקפה נוראה.

בישעיה ז׳ 5–7, ישעיה מספר לאחז את תוכנית המלכים — להמליך מלך חדש במקומו. ישעיה מסיים ואומר בפסוק 7, ״כה אמר אדוני לא תקום ולא תהיה״. חשוב לזכור שהשושלת של אחז היא שושלת דוד אשר ממנה הגיע ישוע.

בפסוק 8 ישעיה מנבא שממלכת ישראל תתפרק ״בעוד 65 שנה… יֵחַת אפרים מעם״. זה מה שקורה אחרי שהאשורים כובשים את ישראל, הם מגלים את עשרת השבטים. בפסוק 9 כתוב ״אם לא תאמינו לא תֵאַמֵנוּ״. זה פשוט אם לא תאמינו אתם לא תחוו את ההבטחות של אלוהים בחייכם.

עד עכשיו כנראה שאחז נשאר עם הרבה שאלות. כמו מה עוזר לי שעוד 65 שנה הם יתפרקו הם עושים עליי מצור עכשיו. זה הרבה זמן! בתקופה כה ארוכה הם יכולים להשמיד אותי לחלוטין. ישעיה הבין את המחשבות שלו עוד מבלי שהוא שאל ואמר לו בפסוק 11 תבקש אות מאלוהים כל מה שתבקש לא משנה. ואז אחז מצטט לישעיה פסוק מספר דברים שלפיו אסור לנו לנסות את אלוהים. אחז לא סומך על אלוהים ומוכיח ומעמיק את הרשעות והזלזול באלוהים.

בפסוק 13 ישעיה כבר לא פונה רק לאחז אלא לכל בית דוד ואומר שהם לא רק פוגעים באנשים אלא גם מכעיסים את אלוהים. ואז ישעיה מתאר להם את האות. בפסוק 14 כתוב, ״הנה העלמה הרה וילדת בן וקראת שמו עמנואל״. ובתחילה מצוין שהמשיח יגיע בתקופה של קושי שיהיה על העם לבחור בטוב או ברע. האות שהוא מתאר כאן הוא מעשה על-טבעי — אישה שתיכנס להיריון ותישאר עלמה (במובן כאן של ״בתולה״ כי זה עניין של ״אות״ על-טבעי).

בהמשך אנחנו לומדים שמלך ישראל ומלך ארם מתקפלים לממלכות שלהם מכיוון שמלך אשור הגיע למחוזותיהם. באירועים האלה היה תפקיד חשוב לשאר היישוב שכנראה נכח בשיחה והוא עלה בשיחה בפסוק 16. נאמר על היישוב ״כי בטרם יֵדע הנער מָאֹס ברע ובָחוֹר בטוב״ שני המלכים כבר לא יהיו שם. במילים אחרות, השושלת של דויד המלך עדיין תהיה קיים ביום שבו הממלכות שניסו להפיל את ממלכת דויד בימי אחז כבר לא יהיו קיימות. ביום ההוא תיוולד הבן הזה מה״עלמה״ בשושלת דויד, מעשה על-טבעי. כך תוכלו להסביר איך המשיח שלנו נולד מבתולה. זה מממש את הנבואה שנמצאת בישעיה ז׳.

Share this Post